Miért hízom újra?

Miért hízom újra?

A jojódiéta mechanizmusa

Egy sokak számára érdekes témáról szeretnék szót ejteni. Angolul “Metabolic Damage”-nek hívják, így ebben a cikkemben az angol névből származó MD-t fogom használni (magyarul nem találtam rá megfelelő kifejezést).

Úgy vélem sokkal több embert érint ennek témaköre, mint akik ennek tudatában lennének. Leegyszerűsítve a jojódiéta vagy jojóhatás mechanizmusáról van szó. Tehát a ciklikus súlyvesztés és súlygyarapodás igen „kedvelt” hullámvasútjához.

Vitatott téma, hogy az MD egyáltalán létező jelenség, lévén kérdéses, hogy létezik-e anyagcsere károsodás, mint olyan. Az MD arra az állapotra utal mikor valaki egy ideig végzett drasztikus diéta után visszatérne a „normális”, a diéta előtti táplálkozási szokásaihoz. Az MD ennek megfelelően arra utal, hogy a diéta során az anyagcsere kimozdul annak egyensúlyi állapotából, tehát „sérül/felborul”. Amiért sokan mégis azt mondják, hogy ilyen nem létezik az alábbi jogos érvet tudják felhozni:

Az anyagcsere nem sérül, csupán alkalmazkodik, a szervezet igen fejlett adaptációs elveknek megfelelően próbálja működtetni a szervezetünket, úgymond túlélő programot kezd futtatni a rendszer. Tehát ha egy gyors, drasztikus diétába fogunk a szervezet nem tudja, hogy ez egy átmeneti állapot. Ellenben védekezésül, hogy az alap létfunkciókat kielégítse, működtesse változásokat eszközöl. Ennek megfelelően, ha úgy érzi mostantól csak limitált táplálékhoz fog jutni akkor le fog kapcsolni bizonyos funkciókat. Biztos sokan tudjátok, hogy sok élsportoló nőnek a ciklusa átmenetileg vagy hosszabb időre megszűnik. A reprodukció ilyen túlélést igénylő szituációban nem esszenciális. Optimalizálni kell a szervezet működését az adott életkörülményekhez mérten.
Ezt visszafordítani azonban már egy körülményesebb dolog, ha például egy drasztikus diétából visszanyúlnák a jól megszokott Mekis sajtburihoz és sültkrumplihoz. Mivel eddig a túlélés volt a cél, természetes, hogy azonnal megpróbálja elraktározni a redukált kalóriához képest most hirtelen megugrott energiabevitelt. Ennek pedig mi lenne a legjobb módja, mint a zsírraktárak feltöltése!

Mégis mit lehet tenni akkor, hogy ne csöppenjünk ebbe az ördögi körbe vagy ellenkezőleg, hogy tudjunk belőle mászni? Két nagyon fontos dolgot kell kiemelni:

1. Először is célszerű életmódváltásba fogni

Egy kéthetes tojás vagy káposzta vagy akármilyen xyz diéta elsőkörben úgyis a vizet fogja kihajtani, valamint a keményen felépített izmainkat leépíteni. Ez nem túl jó, főleg, ha szeretnénk szép formásak lenni ugyebár…

2, Ha feltételezzük, hogy valamilyen oknál fogva belefutottunk, akkor a legfontosabb dolog a tudatosan megtervezett fokozatos étrend korrekció.

Egy napi 1000-1200kcal-os diétáról nem ugorhatunk vissza 2000-2500kcal-ra. Mármint, persze lehet, de akkor azok a kis párnácskák nagyon szépen fognak gyarapodni. Térjünk vissza tehát egy olyan scenario-ra, ahol valaki 1200 kcal-ról térne vissza mondjuk 1800-2000kcal-ra. A bevitt energiamennyiséget növelni kell, úgy, hogy a napi 1200 kcal-hoz az első héten plussz 5-10%-ot kell hozzáadni. Ez így jelen esetben 1260-1320 kcal, ami napi szinten 60-120 kcal összesen. Nem mennék bele, de gyanús, hogy ez nem egyenértékű egy nagy adag sültkrumplit, hambi kombóval. Itt jön be a másik faktor a makró tápanyagok ideális megválasztása. A diéták sok esetben nagyon limitálják a fogyasztható ételek típusát, ami nem épp egy kiegyensúlyozott étrendet fog magával hozni és jóesetben csak baromira fáradtak leszünk a vitaminok és ásványi anyagok hiányától. Szóval igenis kellenek a zsírok, fehérék és a szénhidrátok is méghozzá változatos forrásokból! Nyilván lehetőleg minél természetesebb formában.

Összességében tehát mind minőségen mind pedig a mennyiségen dolgozni kell. Az első heti plussz 5-10% után pedig újra és újra az adott heti kcal-ra rá kell számolni azt a kicsit többlet kalóriamennyiséget, míg el nem érjük az ideális testtömegnek és fizikai aktivitásnak megfelelő napig tápanyagbevitelt. Szóval nem is olyan egyszerű ez az egész, hát még betartani! Sok esetben egy huzamosabb diéta után legalább annyi ideig kell visszaépítgetnünk a többlet kalóriákat, mint ameddig maga a diéta tartott.
Szóval ha belevágtál egy kemény diétába és sikeresen leadtad azt a plusz 5-10-20 kilót akkor ez a legjobb módja, hogy ne szedd vissza és tényleg sikeresnek éld meg ezt a lenyűgöző eredményt, amit igenis a saját kemény munkádnak köszönhetsz.

Akár életmódváltásba akár pedig egy már elért diéta eredményének megtartása legyen a célod szívesen segítek, hogy hosszú távon elégedett lehess, együtt könnyebb!